منتديات الملحمــه

أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم،
يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا

اما إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيشرفنا أن تقوم بالتسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب.

منتديات الملحمــه

أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم،
يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا

اما إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيشرفنا أن تقوم بالتسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب.

منتديات الملحمــه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

بـــلاد العــــــــجايب...

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
osama elgazzar
.
.
osama elgazzar

البلد : أم الـــدنيــــــا

بـــلاد العــــــــجايب... Empty
مُساهمةموضوع: بـــلاد العــــــــجايب...   بـــلاد العــــــــجايب... Empty15/11/2007, 9:03 am

بلاد العجائب

قوانين رأفت افندى

القوانيـــن الرأفتــــانيه

مصر التى فى خاطرى غيرها غير كل البلاد.. مصر التى فى خاطرى مليئه بالعجائب العجيبه.. ولو كانت المرحومه آليــس لسه عايشه كانت عملت فليمها الشهير فى مصر بدل آليـس فى بلاد العجائب

مصر التى فى خاطرى ملئيه بالقوانين التى تحمـى حق المواطن البســـيط وتعمل على ذياده الدخل ونماء الجسد
وحــلاوه الروح وانشراح السرائر وانفراج الخواطر وحمايه الحريه وتسليك المناخير وتعريض القفا وقطع اللسان
ففى مصر المحروسه تجد

قانـــون الطوارئ
الجميــل اللى عامل زى نسمه بحر اسكندريه فى ساعه عصارى
ولولا هذا القانون لوجدت كل الناس ماشيه ع الكورنيش فى سعاده وسرور ومش لاقيه اللى يلمها

قانـــون الاحــزاب
هذا القانون فتح طاقه النور لاحزاب عديده..زى وعلى حزب وداد قلبــى يا بوى وعلى حزب الريح ما يودى الريح مايودى وحزب النبى حارصه وصاينه

قانـــون اللى ملوش ظهر يطلع عين اللى خلفوه
والقانــون ده بالزات معمول علشان حمايه الناس الغلابه زى المناضل ابـراهيم نافع و الفدائى سمــير رجب لان من غير القانون ده, كانت الناس دى ماتت من الجوع

قانـــون النشــــــر
قانون حريه الرأى والحمايه الفكريه.. ولولا هذا القانون لانقرضت كل الصحف وخصوصا صحف المعارضه
زى الاهــرام والاخبــار والجمهــوريه.. وكنا اتحرمنا من كتّـــاب معارضين زى اسامه سرايا وكـرم جبــر
والتوتو بــكر والرائع الاستاذ الآنّــا ابو زيد وشيخ المعارضه العملاق كمال الشاذلى

قانـــون الموت علينا حق
وهذا القانون من اجمل القوانين على الاطلاق.. والمفروض كل مواطن يعلق فى بيته صوره من هذا القانون... وانت نازل من البيت الصبح تفتكر القانون ده.. مثلا لو رايح تركب القطار او اى وسيله مواصلات.. افتكر قانون الموت علينا حق لانك ممكن ما ترجعش.. ويا ريت كل واحد معاه تليفون محمول.. يخلى الرنه بتاعته.. قانون الموت علينا حق

قانــون انا وابن عمى ع الغريب
وهذا القانون معدل سنه 81 .. الاصل بتاع القانون ده بيقول انا واخويا وابويا وامى وعمــــــو حبيب على الشعب اللى عاوز يتربــى

قانــون اللى على راسه بطحه
وبرده القانون ده تم تعديله من الاصل بتاعه اللى هو اللى بيته من زجاج.. ما يحدفش الناس بالطوب
والقانون معمول علشان كسـر العين .. حتى اسألوا حســام ابو الفتوح.. صفاء ابو السعــود .. طلعت السادات
منقول عن الاخ المناضل
الرأفتانى
المجنون
حالــم جـديد
حالــم جـديد
المجنون

البلد : مصر

مُساهمةموضوع: رد: بـــلاد العــــــــجايب...   بـــلاد العــــــــجايب... Empty15/11/2007, 1:19 pm

[color=red]
اقتباس :
[color:3eb1=red:3eb1]قانـــون الاحــزاب
هذا القانون فتح طاقه النور لاحزاب عديده..زى وعلى حزب وداد قلبــى يا بوى وعلى حزب الريح ما يودى الريح مايودى وحزب النبى حارصه وصاينه

ههههههههههههههههههههههه
والله حلوه
تسلم ايدك the lost
هى دى فعلا بلاد العجايب
تحياتى
المجنون
mahmoud adel
حالــم قــــوى
حالــم قــــوى
mahmoud adel

البلد : مصر هي امي

مُساهمةموضوع: رد: بـــلاد العــــــــجايب...   بـــلاد العــــــــجايب... Empty16/11/2007, 5:09 am

ايه الجمال ده يا سمسم ؟! و الله موضوعك جامد زي مانا متعود منك .
بس عندي تعليق صغير ياريت ميزعلكش :
" احم .. زمان في الامثال قالوا : " اللي مالوش خير في قانونه مالوش خير في دستوره " و قالوا برضه " روح يا مواطن يا ناكر خيري بكرة تعرف قانوني من قانون غيري" و كمان قالوا " من قدم قانون الطوارئ يلقى قانون الارهاب قدامه " يا ريت تحط في بالك بس الكلام ده وشكرا "
احب اوجه شكر للدكتور محمود الخيال على مجهوداته في كليتي الحقوق و التجارة . و انت طبعا فاهمني يا سمسم .
Adel basha
osama elgazzar
.
.
osama elgazzar

مُساهمةموضوع: رد: بـــلاد العــــــــجايب...   بـــلاد العــــــــجايب... Empty16/11/2007, 12:58 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ الحبيب / المجنون
نورت وشرفت الموضوع بحضورك الجميل

بارك الله فيك
osama elgazzar
.
.
osama elgazzar

مُساهمةموضوع: رد: بـــلاد العــــــــجايب...   بـــلاد العــــــــجايب... Empty16/11/2007, 1:23 pm

والله كلامك يا حوده بيفكرنى بمسلسل ((انا البردعى يارشدى))
اصل انا من عشاق المسلسل ده
الاستقلال التام او الموت السؤام بـــلاد العــــــــجايب... 142679
وسلامات
محمد جلال
حالــم قــــوى
حالــم قــــوى
محمد جلال

مُساهمةموضوع: رد: بـــلاد العــــــــجايب...   بـــلاد العــــــــجايب... Empty19/11/2007, 10:27 pm

ههههههههههههههههههههههههههههه

الظاهر علينا كلنا مجانين في المنتدى

فاهمني يا "" أس ""

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

afro محمد جلال .....
فتفوته
حالـم نشيــــط
حالـم نشيــــط
فتفوته

مُساهمةموضوع: رد: بـــلاد العــــــــجايب...   بـــلاد العــــــــجايب... Empty3/12/2007, 1:23 pm

والله يا اسامه هم يضحك وهم يبكى
بشكرك على نقلك للقواينين الهامه دى وتعريفنا بها
علشان محدش يقعه فى الغلط بسبب جهله بالقانون بـــلاد العــــــــجايب... 716207
فتفوته

بـــلاد العــــــــجايب...
صفحة 1 من اصل 1